logo

Hoe beter te verkopen met een QR menukaart



2021-11-09

Succesvolle restauranthouders weten dat een menukaart niet zomaar een lijst is met gerechten, het is een van de belangrijkste marketingtools van een restaurant. Hieronder noemen we 5 tips die je kunt toepassen als je een Lekkerqr.nl account hebt om meer winst te maken.

1. Een goede eerste indruk maken

Hoe presenteer je je QR-code? Als een saai stickertje in de hoek van de tafel? Of als een fraai vormgegeven visual in een nette menukaarthouder? Menukaart engineers hebben ontdekt dat gasten een krappe 2 minuten kijken naar je menukaart en dan een beslissing nemen. Als gasten een goed gevoel hebben bij wat ze zien op hun smartphone zullen ze met plezier door de online kaart swipen en meer bestellen. Ook zullen ze sneller terug komen bij je restaurant en, wie weet, scoor je er een paar nieuwe vaste klanten bij!

 

2. Gebruik kleuren om de gevoelens van gasten te sturen

Kleuren hebben een sterke invloed op iemands emotie en koopgedrag. Je online menukaart in de huisstijl kleuren van je restaurant staat dus niet alleen profesioneel, het sluit waarschijnlijk ook aan op de gevoelens die de klant heeft bij de gerechten die je aanbiedt en de sfeer in het restaurant. 

Voorbeeld 1:

Je hebt een visrestaurant. Jouw gasten zijn natuurlijk liefhebbers van vis en de zee. Een van de belangrijkste dingen voor je gasten is dat ze dat frisse zee-gevoel hebben als ze bij jou te gast zijn. Hiervoor kan je natuurlijk blauwe kleuren gebruiken maar denk ook aan zand-geel, zeewier-groen en onweerswolk-grijs.

Voorbeeld 2:

Je hebt een restaurant wat veel verse, biologische en fairtrade gerechten serveerd. Groene kleuren zorgen voor een vertrouwd gevoel voor de gast dat het gerecht wat hij zo gaat eten gezond, vers en eerlijk bereid is. Groen gaat goed samen met lichte kleuren, bijvoorbeeld lichtblauw of lichtpaars.

 

3. Laat je gerechten lekker klinken

Dit lijkt misschien logisch maar de titel en beschrijving doen meer dan je denkt. Het kan bijvoorbeeld gevoelens van cultuur en nostalgie oproepen.

Nostalgie

Gebruik termen als "traditioneel", "ouderwets lekker" en "Oma's appeltaart"

Cultuur en geografie

Gebruik termen als: "Italiaans", "Zuid-amerikaanse biefstuk"

 

4. Maak gebruik van foto's

Foto's maken je gerechten niet alleen aantrekkelijker, het verlegt ook de aandacht van de prijs van het gerecht naar wat de gast gaat krijgen (Zie punt 5). Bovendien zegt een foto meer dan duizend woorden dus de kans dat je gast een gerecht kiest wat hij of zij echt lekker vindt is veel groter. Dit houdt in dat je gasten tevredener zullen zijn, een betere recensie geven en ook eerder terug zullen komen naar je restaurant. Ook voor buitenlandse gasten is het meteen duidelijk wat ze bestellen zonder dat het personeel extra tijd aan deze gasten hoeft te besteden.

 

5. Slim gebruik maken van prijzen 

Voor de meeste mensen zal de prijs bewust of onbewust verschil maken in wat ze kiezen. Door hier slim gebruik van te maken kun je gasten motiveren om gerechten te kiezen die meer aansluiten bij hun smaak en minder met hun portemonnee. Hieronder staan twee tips:

Prijzen in een lijst

Met een papieren menukaart staan de prijzen vaak in een soort kolom waardoor de gast snel het goedkoopste gerecht kan opzoeken en de duurdere gerechten overslaat. Met Lekkerqr kun je de prijzen in de lijst met gerechten uitschakelen zodat je gast eerder zal zoeken naar wat hij of zij lekker vindt. De prijzen van het gerecht staan natuurlijk wel bij het gerecht als je er op tikt voor meer informatie.

Het euro symbool

Het euro-symbool brengt een negatief gevoel met zich mee. Wij raden dan ook aan om dit symbool niet op de menukaart te zetten. Met lekkerqr.nl is het mogelijk om dit teken uit te schakelen.

Terug naar overzicht